LPG - FAKTY I MITY

Zamontujgaz.pl stawia sobie za cel odkłamywanie mitów związanych z autogazem. Jesteśmy przekonani, że rzetelne informowanie o wadach i zaletach LPG pozwoli wielu kierowcom pozbyć się nieuzasadnionych obaw i przysporzyć im znacznych oszczędności, a przy okazji zadbać o środowisko.

Mit:  LPG jest niebezpieczne - jeżdżę na bombie!
Fakty: W przeciwieństwie do zbiorników benzynowych wykonanych z cienkiej blachy lub nawet plastiku zbiorniki na gaz są naprawdę solidne. Decyduje o tym trwała konstrukcja: wykonanie całości z grubej blachy plus dodatkowo wzmocnione dennice, toroidalny lub walcowy kształt oraz system zaworów bezpieczeństwa.

Gaz potocznie kojarzy się z czymś wybuchowym i niebezpiecznym. Tymczasem skojarzenia takie biorą się z przypadków wybuchów butli gazowych lub nieszczelności instalacji w budynkach, a nie samochodach. W przypadku kolizji, która doprowadziłaby do uszkodzenia zbiornika benzyna i ropa rozlewa się powodując zagrożenie pożarem tymczasem gaz ulatnia się do atmosfery i ulega rozproszeniu.

Nie dlatego w serwisach informacyjnych radiowych i telewizyjnych brak doniesień o wybuchających samochodach, że wypadki takie nie interesują mediów, ale dlatego, że po prostu się nie zdarzają. Wystarczy zapytać któregoś ze strażaków, którzy na co dzień interweniują w przypadku kolizji drogowych czy spotkał się z przypadkiem wybuchu zbiornika LPG, jesteśmy przekonani, że tak jak nam nie uda się Państwu odnaleźć takiego przypadku.

Ciśnienie, które byłoby w stanie rozerwać zbiornik LPG, czyli ponad 6,75 MPa, jest ponad dwukrotnie wyższe od ciśnienia roboczego (2,5 MPa). Nawet jeśli na skutek wzrostu temperatury wzrośnie ciśnienie w zbiorniku dodatkową rezerwę zapewnia zawór ograniczający możliwość napełnienia zbiornika do 80% jego całkowitej objętości. Dodatkowo każdy zbiornik wyposażony jest w zawór nadciśnieniowy PRV (Pressure Relive Valve) otwierający się po przekroczeniu ciśnienia 2,7 Mpa oraz zawór PRV wspólnie z bezpiecznikiem termicznym, którego otwarcie następuje w temperaturze 120o C (+/-10). Jeśli wyobrazimy sobie ekstremalną sytuację w postaci płonącego samochód z instalacją LPG to wypuszczany przez zawór gaz co najwyżej będzie spalał się na takiej zasadzie jak ma to miejsce w przypadku zapalniczki do papierosów, ale w żadnym razie nie wybuchnie, ani sam nie będzie stanowił przyczyny pożaru.

Tankowanie LPG następuje poprzez zawór zwrotny, zapobiegający ucieczce gazu z wlewu po zakończeniu tankowania oraz w przypadku powstania (np. na skutek wypadku drogowego) nieszczelności pomiędzy wlewem i zbiornikiem. Nad przepływem gazu ze zbiornika do silnika czuwa natomiast zawór ograniczenia wypływu, uniemożliwiający wypływ gazu większy niż zapotrzebowanie silnika. Naturalną konsekwencją zderzenia samochodu z przeszkodą jest zgaśnięcie silnika. W takim przypadku elektrozawór umieszczony za zaworze wypływu spowoduje całkowite zamkniecie wypływu gazu ze zbiornika.

Wszystkie elementy instalacji, przez które przepływa gaz o ciśnieniu przekraczającym 20kPa, muszą przejść testy potwierdzające spełnienie rygorystycznych kryteriów bezpieczeństwa wynikających z Regulaminu 67.01 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.

Przedostanie się gazu do kabiny pasażerskiej uniemożliwia obowiązkowe umieszczenie elementów wyposażenia zbiornika znajdującego się wewnątrz pojazdu (np. w bagażniku) w komorze gazoszczelnej. Przewody gazowe umieszczone wewnątrz samochodu muszą zawsze być umieszczane w wewnątrz przewodów osłaniających – wentylacyjnych. Wylot z komory gazoszczelnej lub przewodów wentylacyjnych skierowane są zawsze do dołu co sprawia, że cięższy od powietrza propan-butan wydostaje się poza pojazd.

Mit: auta na gaz przerabiają ci których nie stać na benzynę, luksusowe auto na LPG to wstyd
Fakty:
2,5 miliona właścicieli aut na LPG w Polsce nie może się mylić:-) To nie margines społeczeństwa, ale potężna grupa osób rozumiejących że równie ważne jak zarabianie pieniędzy jest nie marnowanie ich na zbędne wydatki. Aby przy codziennej eksploatacji samochodu odczuwać dobrodziejstwa posiadania instalacji gazowej trzeba najpierw podjąć racjonalną decyzję i zainwestować. Nikt nie podejrzewa o brak pieniędzy osoby dokonujące ociepleń budynków, wymieniających okna na bardziej szczelne czy kupujących energooszczędne żarówki dlaczego miało by tak być w przypadku instalacji LPG?

Wśród osób, które uznają LPG za racjonalny i oczywisty wybór odnajdziemy biznesmenów, polityków i artystów. Jak donosi dziennik Metro swojego hummera na gaz przerobił strongman Mariusz Pudzianowski, Anne Appelbaum tankowała gaz do jeepa swojego męża (ministra spraw zagranicznych Radosława Sikorskiego) a Natalia Kukulska do wielkiego dodge’a.* Więcej przykładów osób które „nie wstydzą się” przyznać do jazdy na pojedynczym gazie odnajdą Państwo na portalu gazeo.pl. Gdzie odnaleźć można wywiady m.in. z człowiekiem, który „zatrzymał Anglię na Wembley” Janem Tomaszewskim, muzykiem Sidneyem Polakiem czy Mariuszem Pudzianowskim który tak tłumaczył powody jazdy na gazie: „Przecież jeśli nie ma różnicy w jeździe, a założenie instalacji nie wpływa źle na silnik, to czemu tego nie zrobić? (…) Nie widzę powodu, żeby ktoś decydował za mnie, ile mam zapłacić za paliwo. Sam mogę, bo umiem liczyć. I to moja sprawa, bo to mnie zostają pieniądze w kieszeni. ” **

*Źródło: dziennik „Metro”, nr 2140, 9.08.2011, strona 1.

** Źródło: portal gazeo.pl; http://www.gazeo.pl/mariusz_pudzianowski__po_prostu_umiem_liczyc.php

Mit: gaz niszczy silnik
Fakty:
Coraz więcej koncernów samochodowych oferuje na polskim rynku pojazdy z fabryczną instalacją LPG. Nie są w nich stosowane jakieś odmienne silniki stworzone specjalnie do zasilania gazem, ale standardowe stosowane do tej pory silniki benzynowe wraz z instalacją LPG. Obecnie z salonu można wyjechać m.in. Skodą, Mitsubishi, Peugotem, Fiatem, Seatem, Kią, Chevroletem czy Mercedesem Sprinterem z instalacją LPG. W autach innych marek, trwają pracę nad wprowadzeniem do oferty modeli przystosowanych do zasilania gazem lub też zezwalają one na założenie instalacji do nowego auta we własnym zakresie bez utraty gwarancji (pod warunkiem założenia konkretnej instalacji we wskazanej sieci zakładów).

W trakcie użytkowania silna na LPG nie powstają, tak jak ma to miejsce w przypadku jazdy na benzynie i ropie, nagary odkładające się w komorze silnika. Ponadto gaz ma właściwości czyszczące silnik. Po założeniu instalacji usuwane są dotychczas nagromadzone zanieczyszczenia dzięki czemu wydłuża się żywotność silnika.

Mit: to co ekologiczne zawsze jest droższe
Fakty: Przyzwyczailiśmy się już do tego, że dbanie o środowisko kosztuje. Ekologiczna żywność jest droższa od tej z upraw wysokowydajnych. Prąd uzyskiwany ze źródeł odnawialnych jak elektrownie wiatrowe czy kolektory słoneczne jest znacznie droższy od tego uzyskiwanego z elektrowni węglowych. Eko nie musi być jednak oznaczać drogie.

Silnik spalający gaz propan butan emituje mniej, powodującego efekt cieplarniany dwutlenku węgla, od tego samego silnika zasilanego benzyną. Ponadto LPG w przeciwieństwie do tradycyjnych paliw ropopochodnych składa się wyłącznie z atomów węgla i wodoru, nie zawiera chemicznych dodatków mających poprawić ich właściwości pod kątem procesu spalania w silniku. W niektórych krajach Europy zachodniej LPG ma status paliwa ekologicznego, promowanego np. poprzez niższe podatki czy możliwość wjazdu do centrów miast zamkniętych ze względu na smog dla samochodów z napędem benzynowym.

W Polsce jak na razie nie ma dodatkowych przywilejów dla użytkowników aut na gaz, ale czy wystarczającą zachętą nie jest fakt, że litr gazu od lat kosztuje nie więcej niż połowę ceny litra benzyny. Możemy więc dbać o środowisko nie płacąc za to, ale wręcz przeciwnie dbać o klimat i jednocześnie oszczędzać.

Oczywiście początkowo należy ponieść koszty dostosowania samochodu do zasilania gazem. Jest to jednak taka sama inwestycja modernizacyjna jak w przypadku docieplania budynku czy wymiany okien na bardziej szczelne, która w większości wypadków szybko się zwróci. Czas zwrotu z inwestycji zależy przede wszystkim od ilości przejeżdżanych kilometrów. Aby szybko oszacować po jakim czasie w Państwa przypadku oszczędności przewyższą nakłady na instalację wystarczy wypełnić formularz. – LINK

Mit:   samochód na gazie jest mniej dynamiczny
Fakty: Instalacje gazowe starszego typu (do II generacji) rzeczywiście powodowały pewną stratę mocy silnika przy przejściu na zasilanie LPG. Nowsze instalacje mogą spowodować co najwyżej kilkuprocentowy spadek mocy, który jest bardzo trudny do zauważenia. Natomiast Instalacje wyższej klasy IV generacji zapewniają taką samą dynamikę jazdy na gazie jak na benzynie.

Warto pamiętać o tym, że w celu jak najefektywniejszego spalanie benzyny jest ona „rozpylana” w silniku, w celu jak najlepszego wymieszania z powietrzem. Konstruktorzy silników starają się o to, aby trafiała ona do komory spalania w stanie lotnym. W przypadku gazu same jego właściwości fizyczne zapewniają najlepszy z możliwych do zasilania silników spalinowych stan skupienia – gazowy.

Ponadto silnik zasilany LPG pracuje ciszej i jest bardziej elastyczny – LPG posiada 110 oktanów, natomiast benzyna na większości stacji dostępna jest w wersji 95 lub 98 oktanów.

Mit:  po dostosowaniu auta do zasilania gazem nie będzie już możliwa jazda na benzynie.
Fakty: W trakcie dostosowania samochodu do zasilania gazem instalowany jest przełącznik benzyna-gaz. W każdym momencie można powrócić do zasilania benzyną, Po wyczerpaniu się gazu (informuje o tym sygnał dźwiękowy) samochód automatycznie przełącza się na jazdę na benzynie. Dzięki temu można znacząco zwiększyć zasięg samochodu i przejechać o kilkaset kilometrów więcej bez odwiedzania stacji paliwowej niż przed założeniem instalacji gazowej.